Bærekraftig reiseliv

Sommer fjellvann og topp_400

Bærekraftig reiseliv er fremtiden for alle aktører innenfor reiselivsbransjen. Uten en sunn prioritering og balanse mellom Natur/kultur/miljø, styrking av sosiale verdier og økonomisk levedyktighet vil verken reiselivsbedrifter eller destinasjoner / reisemål overleve på sikt. Globalt er bærekraftig reiseliv, eller sustainable tourism, et sterkt voksende og lønnsomt segment.
RePlan har fra 2008 vært med på å definere bærekraftig reiseliv i Norge, gjennom prosess- og prosjektledelse av flere store prosjekt for Innovasjon Norge.

Den opprinnelige modellen for bærekraft, slik den ble definert av UNWTO i 2005.

Bærekraftig_01

Gjennom RePlans prosessledelse av «Kriterier for bærekraft i destinasjoner» i 2011 ble  den videreutviklet, og modellen for et bærekraftig reisemål ble født.

Bærekraftig_02

 

Prosjektet ledet ut i et konkret forslag til en merkeordning for bærekraftige reisemål, som i 2013 blir testet i de 4 pilotdestinasjonene. En kort presentasjon som ble gitt av Jan Erik på bærekraftkonferansen på Røros i januar 2012 kan lastes ned her.

Bærekraftig reisemål – et stort konkurransemessig fortrinn.
Ta kontakt med oss hvis du representerer reisemål som vurderer merking.