Nylige innlegg
Nettside
5
minutter lesning

5 grunner til at bedriften din trenger en nettside

5 grunner til at bedriften din trenger en nettside
Skrevet av
Petter Langdalen
Publisert
24 Sep
2020

En god nettside er ikke en luksuriøs, nice-to-have investering forbehold de største aktørene i bransjen – det er et grunnleggende verktøy alle bedrifter må ta seg råd til. En dårlig nettside sanker sannsynligheten for at noen  kommer tilbake med 88%. Uansett om du driver med tjenester eller produkter, B2C eller B2B, så er en nettside et råkraftig verktøy for salg, kundeservice og trafikk. Her når du både eksisterende og potensielle kunder når det passer de – og hvis du skal markedsføre deg selv (din bedrift) digitalt – trenger din bedrift nettside.

“En god nettside promoterer bedriften din 24/7 ”

I 2022 er omtrent 4,9 milliarder mennesker i verden på nett. I Norge kan man praktisk talt telle 100%. Prøv selv å huske tilbake til når du sist skulle se en tjeneste eller produkt og valgte å kjøpe av noen du ikke fant på nett. Det er «uendelig» mange grunner til å ha en god nettside, og i denne artikkelen lister jeg opp noen punkter jeg mener er viktigst for hvorfor du og små-og mellomstore bedrifter trenger en nettside.

Skap tillit hos kunden

I 2022 forventer kundene dine at du er på nett. Uten en nettside, blir det litt som at vi skulle gått rundt til vilt fremmede på gaten og snakket om det vi kan hjelpe de med. Ikke særlig tillitsvekkende, og rimelig useriøst. Litt forskjellige undersøkelser viser at mellom 40-60% av oss ikke stoler på en bedrift uten en nettside. En moderne nettside gjør at merkevaren til din bedrift fremstår som mer seriøs , da du har tatt deg råd og tid til – på lik linje med de store – på å få på plass en ordentlig nettside. Og i motsetning til å bli stoppet på gaten, eller midt i middagen, kan man selv gå inn på en nettside når det passer oss og vi faktisk er på utkikk etter noe spesifikt. Uten en nettside blir det med andre ord vanskeligere å stole på bedriften din, og enda vanskeligere å finne den. En nettside kan også brukes til å vise frem erfaringen din, andre prosjekter, fornøyde kunder osv., som bygger videre på tilliten.

Dersom du allerede har en nettside, burde du sørge for at den er oppdatert og feilfri, da det er flere ting som kan senke troverdigheten og tilliten til nettsiden din. Du kan starte med å sjekke nettsiden for disse punktene:

  • Er utseendet utdatert og «stivt»?
  • Er det skrivefeil eller andre skavanker?
  • Er det informasjon som er utdatert eller feil?
  • Kommer det opp feilmeldinger?

Alle konkurrenter har det

Alle trenger nettside. Vanligvis ville jeg oppfordret til å lage en egen vei og skille seg ut fra konkurrentene dine, men når det kommer til nettside er ikke dette et av disse tilfellene. Dersom du tar et kjapt Google-søk på de konkurrentene du kjenner til, tør jeg vedde på at 95% av de har en nettside. Sannsynligheten er også ganske stor for at du i søket også ser Google-annonser for noen av de også.

Om du ikke har en nettside, vil det si at konkurrentene dine plukker opp alle kundene som ser etter dine tjenester digitalt, rett og slett fordi du ikke er der. Det blir en kake du ikke får sjansen til å ta en bit (markedsandel) av. Med en god nettside kan du til og med ta opp kampen mot de største aktørene i markedet!

Nettsider jobber døgnet rundt

Er du som meg, foretrekker du å ta pauser fra jobb iblant. En nettside derimot jobber døgnet rundt. En god nettside med tilhørende SEO (få en gratis SEO-sjekk av nettsiden din her) og annonsering fungerer som en 24-timers ansatt som løper rundt og snakker med, hjelper og selger til tusenvis av potensielle og eksisterende kunder.

Dersom du har fått satt opp en god struktur på nettsiden kan den med andre ord også spare deg for jobb i normal arbeidstid, for eksempel ved å gi svar på typiske spørsmål gjennomsnittskunden din måtte ha – noe som sparer deg for unødvendige telefoner og eposter. Den hjelper også potensielle kunder lære mer om deg og din bedrift, og velge deg fremfor andre alternativer.

Det er rimeligere enn man tror

Å få bygget en nettside til bedriften din av et profesjonelt byrå trenger ikke lenger koste titusenvis eller hundretusener av kroner.
Vi har bygget mange nettsider for små-og mellomstore aktører i forskjellige bransjer, og til kundene våre pleier jeg å sammenligne det med å kjøpe en stol. Dersom du skal ha en dansk designerstol med koppholder, fotstøtte og nakkemassasje – da baller det fort på seg. MEN de fleste av oss trenger ikke disse funksjonene for å sitte komfortabelt.

Noe som også er viktig å ta med i regnestykket er hva man potensielt taper på å ikke ha en nettside. Man får for eksempel ikke annonsert noe særlig, og man går glipp av mange potensielle kunder. Et enkelt eksempel: dersom du for eksempel har en gjennomsnittspris på 5.000 kroner salget og kun konverterte ÉN besøkende på nettsiden i måneden går man glipp av 60.000 kroner i året.

De aller fleste vi prater med ønsker en funksjonell, fin nettside som funker. Pris på nettside variere fra hvor man går og hva man trenger, men det er ofte rimeligere enn man tror – og vi opererer alltid med forhåndsavtalte fastpriser.

Uten en nettside er du usynlig

Digital markedsføring starter og slutter med nettsiden. Det er her all nødvendig informasjon kundene dine trenger for å handle av deg skal være, og det er hit man i 99% av tilfellene peker annonser og andre markedsføringstiltak. Dersom du vurderer annonsering, begynn med å sjekke at nettsiden din er optimalisert.

Det spiller liten rolle om du har verdens beste annonse-og markedsføring dersom de som trykker blir sendt til en digital ødemark med utdatert informasjon og klønete design som ikke fungerer. Da kommer de potensielle kundene dine inn, og går ut igjen like kjapt – og som tidligere nevnt er sannsynligheten da 88% lavere for at de kommer tilbake. Markedsføring legger opp til salg, mens nettsiden fungerer som en selger.

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Alle
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan har inngått et samarbeid med Aquarama for å optimalisere deres Google Ads-strategi med analyser, oppfølging og opplæring.
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan
22 Jul
2024
2
min read
View All
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Alle
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
Alle
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All