Nylige innlegg
SEO
5
minutter lesning

Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor må du ha det?

Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor må du ha det?
Skrevet av
Thomas McBride
Publisert
27 May
2022

En søkeordsanalyse er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Den skal gi deg svaret på hva kunden din skriver i google søket sitt, og hvilke søkeord som er mest populære. Med andre ord så betyr det at du får vite hvor du skal dukke opp i google, slik at kundene finner deg.


“Det beste stedet å gjemme et lik er på side 2 i Google”
– Anonym

Hva er en søkeordsanalyse?

Søkeordsanalyser vil vise deg søketermene som folk søker på, bryr seg om og hvor populære de er hos publikummet ditt. Det viktige å fokusere på er de søkeordene du vil bli synlig på. Ved å finne nøkkelord som har et stort antall søk hver måned, kan du identifisere og sortere innholdet ditt basert på det nøkkelordet, slik at du blir digitalt synlig for kunden.

Hensikten med analysen er å bedre forstå markedet ditt og hvordan målgruppen leter etter innholdet, tjenestene eller produktene dine.

Søkeordsanalyser gir verdifull innsikt i søkene målgruppen din faktisk ser etter på Google. Det gjøres ved å finne begreper som folk skriver inn i søkemotorer, slik at de kan brukes til nettsider, innholdsskaping og markedsføring.

Med andre ord er en søkeordsanalyse en prosess for å finne data som spesifikke emner til et bestemt formål – ofte for søkemotoroptimalisering (SEO) eller generell markedsføring.

Hvorfor er en søkeordsanalyse nyttig?

Ved å undersøke søkeord basert på popularitet, søkevolum og overordnet hensikt, kan du gi svaret på spørsmål som de fleste i målgruppen din er ute etter. Det enkle målet med søkeordsanalyser er å finne ut hva målgruppen din ser etter og hva som skal til for å rangere høyt for disse søkeordene i Google.

Den organiske rangeringen på Google avhenger av flere faktorer – hvor godt du svarer på spørsmålet til søkeren i forhold til innholdet ditt og andre aktørers innhold. Dersom det er en høy konkurranse på et søkeord, er det svært hensiktsmessig å basere innholdet ditt på hva andre har skrevet, ettersom at de allerede rangerer høyt på søkelistene til Google, og gjøre det enda bedre.

Å analysere søkeord er en svært viktig del av både søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdsoptimalisering helt fra begynnelsen, og vil også hjelpe til med optimalisering av e-postmarkedsføring.

Hvordan bruke en søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse setter grunnlaget for hvordan du kan optimalisere innholdet på nettsiden din i henhold til Google sine søkemotorer. Ved å finne ut hva kunden søker på, kan du sørge for å være til stede der de er.

Nøkkelord du gir til innholdet ditt er en viktig rangeringsfaktor for SEO som Google bruker når de bestemmer seg for hvor innholdet ditt skal dukke opp og rangeres i søkeresultatene. Hvis du gjør det riktig, vil Google forstå innholdet ditt er og hva det svarer på. Dermed vil du bli belønnet med å dukke høyt opp i google søket til kundene dine.

I Replan så bruker vi blant annet SEO-verktøyet SEMrush og SEranking. Da jeg skrev dette innlegget så gjorde jeg en søkeordsanalyse på hva folk skriver i søkefeltet når de leter etter svar på hva en søkeordsanalyse er. Der fant jeg blant annet ut at det er omtrent 260 google-søk i måneden på ordet «søkeordsanalyse» i Norge. Disse tallene er alltid veiledende for å gi et overordnet bilde, og ikke faktiske tall.

I tillegg til dette så fikk jeg data på at det ikke er høy konkurranse på det nøkkelordet – som betyr at det er relativt enkelt å få en høy rangering i Google sin søkemotor.

Det er også viktig å finne data på hvilke søkeord som driver mest trafikk til nettstedet ditt fra før av. Google Analytics kan brukes til å undersøke dette i detalj. Prioriteten bør ligge i å finne ut om dine målrettede søkeord leder trafikk til de riktige sidene på nettstedet ditt. Derfra så kan du optimalisere innholdet og nøkkelord på nettsiden, slik at du blir enda mer synlig for kunden i Google.

Google forstår intensjoner bedre enn noen andre, så de resultatene som ligger høyest for et søkeord er ofte en god indikator på søkeintensjon. Hvis du ikke er interessert i et premiumverktøy, kan du ganske enkelt søke etter hvert søkeord og se nettsidene som opptar den første siden med resultater.

Med SEO-verktøy som blant annet Ahrefs og SEMrush kan du gjøre søkeordsanalyser på konkurrenter. Det vil hjelpe deg i å bedre forstå hvordan konkurrentene dine presterer i forhold til deg selv.

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Alle
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan har inngått et samarbeid med Aquarama for å optimalisere deres Google Ads-strategi med analyser, oppfølging og opplæring.
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan
22 Jul
2024
2
min read
View All
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Alle
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
Alle
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All